ទស្សនៈសង្គមចំពោះ​​ស្រ្តី​ខ្មែរ

ក្នុង​សង្គ​ម​ខ្មែរ​សម័យ​បុរាណ ត្រូវបាន​​គេ​មើល​ឃើញថា ការ​ឳ្យ​តម្លៃ​លើ​ស្ត្រី​មាន​កម្រិត​ខ្ពស់ ព្រោះ​សូម្បីតែ​របប​ដឹក​នាំ​រដ្ឋ​​ ក៏​យក​តាម​គំរូ​មាតា​ធិបតេយ្យ​ដែរ ដែល​រហូត​ដល់​ពេល​នេះ​យើង​​ដឹង​តាម​រយៈឯកសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ហើយ​ជា​ពិសេស​យើងអាច​យល់​បាន​យ៉ាង​ងាយ​តាម​រយៈ​ការ​ប្រើប្រាស់​ពាក្យ«​មេ»នៅ​ក្នុង​សង្គម ដូចជា មេដៃ មេដំបូល មេភូមិ​ មេឃុំ មេក្រុម… ជាដើម​។


សម័យកាល​​ក្រោម​មក​ របប​សង្គម​ផ្លាស់ប្តូរជា​ច្រើនតំណ តម្លៃ​ស្ត្រី​ក៏​ត្រូវ​បាន​ធ្លាក់​ចុះជា​បន្តបន្ទាប់​ នារី​ខ្មែរ​ត្រូវ​ជាប់​ច្រវាក់​ប្រពៃ រងគំនាប​សង្គម និង​ពាក្យ​ដំនៀល​ជា​ច្រើន តួយ៉ាង «ស្ត្រី​បង្វិល​ចង្រ្កានមិន​ជុំ» «មាន​កូន​ស្រី​ ដូច​មានបង្គន់​នៅ​​មុខ​ផ្ទះ ឬ​កូន​ស្រីពិបាក​ណាស់ ញ៉េញ​ញ៉ុញ មុជ​មិន​ជ្រៅ​ទៅ​មិន​ឆ្ងាយ» «​កូន​ស្រី​មិន​ចាំ​បាច់​រៀន​ខ្ពស់​ទេ»… រហូត​ដល់​មាន​ការ​ចង់​ជា​កាព្យ​ទូន្មានទៀតថា «លោក​ថាឆ្កួត​បី ឆ្កួត​មួយ​នឹង​ស្រី ឆ្កួត​មួយ​នឹង​ស្រា ឆ្កួត​មួយ​នឹងល្បែង» ដែលក្នុងនេះ​​ក៏​មាន«​ឆ្កួត​នឹង​ស្រី»​ជា​ឆម្កួត​ទី​១​ដែរ។ ការ​បង្អាប់​មើល​ងាយ​​មនុស្ស​ស្រី​យ៉ាង​ដូច្នេះ ធ្វើ​ឳ្យ​តម្លៃ​នារី​កាន់​តែ​ស្រក​ស្រុត​ចុះ​ពី​មួយ​ថ្ងៃ​ទៅ​មួយ។ ដោយ​មាន​ការលំបាកខ្លាំង​ពេក នារី​មួយ​ចំនួន​បាន​ចាប់​ផ្តើម​​ងើប​ឈរតស៊ូ​កែ​ប្រែ​ផ្នត់​គំនិត​អវិជ្ជ​មាន​​ទាំង​ឡាយ​នោះ។ ​ដោយ​បាន​ការ​គាំទ្រ​ពី​មតិ​ឆាក​អន្តរជាតិផង​​ ស្រ្តី​ខ្មែរ​បាន​ស្គាល់​នៅ​ពន្លឺ​ថ្មី។ ពាក្យ​ស្លោក​​និង​ពាក្យ​​លើក​កម្ពស់​តម្លៃ​នារី​ជា​ច្រើន ត្រូវ​បានគេ​​ស្រាវ​ជ្រាវ​មក​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ ជាអាទិ៍​ «ស្ត្រី​ជា​មាតា​នៃ​ពិភពលោក»​ «​សំណាប​យោង​ដី​ស្រី​យោង​ប្រុស» «សម្លឆ្ងាញ់​ដោយ​សារ​គ្រឿង គ្រួសារ​រុង​រឿង​ដោយសារ​ភរិយា»។

 

នៅ​ក្នុង​សង្គម​​ខ្មែរបច្ចុប្បន្ន ទស្សនៈអវិជ្ជមាន​ចំពោះ​ស្ត្រីនៅតែ​បាន​បន្ត​អនុវត្ត​យ៉ាង​ងងឹត​ងងុលដោយ​អន្លើ​ដែរ​ ពោលគឺ​​ពុំ​អាច​បំបាត់​ចេញ​ទាំង​ស្រុង​នោះឡើយ ហើយ​នេះជា​ហេតុនារី​ត្រូវ​រង​ទុក្ខ​វេទនាទាំង​កាយ​​ផ្លូវ​ចិត្ត រង​អំពើ​​​ហិង្សាក្នុង​គ្រួសារ​ បាត់​បង់​សិទ្ធិ​រស់​នៅប្រកប​ដោយ​ភាព​ថ្លៃ​ថ្នូរ​នៅ​ក្នុងសង្គម គ្មាន​ឱកាស​ទទួល​បាន​ការ​អប់រំ។ ការណ៍​ដែល​កូន​ស្រី​មិន​បាន​ទៅរៀន​ ធ្វើ​ឳ្យ​នាង​ខ្វះ​ខាត​ចំណេះ​ដឹង និង​មិន​​អាច​ស្វែង​រក​ការងារ​ល្អ​ធ្វើ ហើយ​ស្រ្តីខ្មែរ​មួយ​ចំនួនសម្រេច​ចិត្ត​ចេញ​ទៅ​ធ្វើការ​តាម​ផ្ទះ​នៅ​បរទេស​ តែ​ត្រូវ​គេ​​ជិះជាន់​វាយ​​ធ្វើ​បាប អ្នក​ខ្លះ​ត្រូវ​គេ​ប្រើ​ហិង្សា​ និង​បង្ខំ​ចាប់​រំលោភ​ផង​។ ពេល​ត្រឡប់​មក​ស្រុក​វិញ ពលការិនី​ខ្មែរ​​ដែល​ទៅ​បម្រើ​ការ​នៅ​ក្រៅប្រទេស​មួយ​ចំនួន ត្រូវ​វង្វេង​បាត់​បង់​ស្មារតី​ផង​ក៏​មាន។ ទាំង​នេះ​បាន​ផ្តល់​សំណល់​ទឹក​ភ្នែក​សម្រាប់​ក្រុម​គ្រួសារ​ជន​រង​គ្រោះ​។ ជា​ការ​ពិត ទឹក​ភ្នែក​ជា​ដំណោះ​ស្រាយ​ចុង​ក្រោយ​របស់​មនុស្ស​ដែល​អស់​សង្ឃឹម តែ​ចំពោះ​ស្រ្តីមួយ​ចំនួន​​នៅ​បុរីកីឡាបន្ទាប់ពី​យំស្រែក​ទាម​ទារ​សំណងមិន​បាន​ផល ដល់​​តំណាក់​កាល​ទាល់​ច្រក​មែន​ទែន នារីខ្លះ​​ហ៊ាន​ដោះ​អាវ​វាយ​ប៉ូលីសនគរបាល​ ដោយបង្ហាញ​លេច​កេរ្តិ៍​ខ្មាស់ ដើម្បី​​ទាម​ទារ​ដីធ្លី​​ផ្ទះ​សម្បែង​របស់​ខ្លួនមក​វិញ​។

 

ទោះ​យ៉ាងណា ក៏​កញ្ញា សៀ លីហួង ទទូចឳ្យ​​កែ​ប្រែ​ទស្សនៈ​យល់​ឃើញ​អវិជ្ជមាន​ចំពោះ​ស្រ្តី។ កញ្ញា​ជា​អតីត​ជ័យ​លាភី​មេដាយ​មាស​ផ្នែក​អក្សរសិល្ប៍​ខ្មែរ ថ្នាក់​ទី​៩ ឆ្នាំ​២០០៦ និង នៅ​​ថ្នាក់ទី​១២ ឆ្នាំ​២០១០ ​កញ្ញា​ក៏​ជា​សិស្ស​​ពូកែ​​​លេខ​៤ទូទាំង​ប្រទេស​ផង​ដែរ។ កញ្ញា​បាន​ទទួល​អាហា​​រូបករណ៍ ​ និង​​​កំពុង​សិក្សា​មុខវិជ្ជា​សង្គម​កិច្ច​វិទ្យា ជំនាន់​ទី​៣​ ឆ្នាំ​ទី២ នៃ​មហាវិទ្យាល័យ​សង្គម​សាស្ត្រ​ និង​មនុស្ស​សាស្រ្ត នៅ​​សាកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទភ្នំពេញ​មណ្ឌល​​២។ ក្នុង​វ័យ​២០ឆ្នាំ កញ្ញា​បញ្ជាក់ថា៖ «គេ​គ្រប់​គ្នា​តែង​និយាយ​ថា​ ស្ត្រី​ជា​ភេទ​ទន់​ខ្សោយ តែតាម​ពិត​ នារី​​ខ្សោយ​តែ​កម្លាំង​កាយទេ​ ប៉ុន្តែ​កម្លាំង​​​ប្រាជ្ញាស្មារតី និង​មាន​សមត្ថភាព​​​មិន​ចាញ់​បុរស​នោះ​ឡើយ ជាក់​ស្តែង​មាន​នារី​ជា​ច្រើន​នៅ​លើ​ពិភព​លោក​ជា​ប្រមុខ​ដឹក​នាំប្រទេស ជាអ្នក​ដឹក​នាំ​ក្រសួង ក្រុម​ហ៊ុន ​ស្ថាប័ននានា​ ថែម​ទាំង​មាន​អ្នក​និពន្ធ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​វិទ្យា​សាស្ត្រ​ជា​ស្ត្រី​ផង​ដែរ»។

ចំពោះ​សង្គម​ខ្មែរ​វិញ​ និស្សិតនារី​ឆ្នើម​រូប​នេះ បន្តថា បាន​ជា​គេ​មិន​សូវ​ឃើញ​ស្ត្រី​ច្រើន​កាន់តំណែង​ខ្ពស់​នៅ​​ក្នុង​សង្គម ព្រោះ​មក​ពី​កាលៈទេសៈ សង្គម​បរិយាកាស​ពុំ​​បាន​បង្ក​លក្ខណៈ​សម​ស្រប ​និងភាព​​ងាយ​ស្រួល​ដល់​ស្រ្តី​ទៅវិញ​ទេ ម្យ៉ាង​ទៀត​​ក្នុង​សង្គម​មាន​ផ្នត់​គំនិត​អវិជ្ជមាន​ចំពោះស្រ្តីច្រើន​ ហើយ​​ប្រព័ន្ធសិក្សា​ធិការ​​សម្រាប់​ស្ត្រី​នៅ​មាន​កម្រិត​។  ហេតុដូច្នេះ​ហើយ គេ​មិន​សូវ​ឃើញ​វត្តមាន​របស់​ស្ត្រី​ច្រើន​នោះ​ទេដែល​ជា​អ្នក​នយោបាយ ឬ​អ្នក​ជំនួញ។ ​ជា​ទស្សនៈ​ឃើញ​ផ្ទាល់ខ្លួនក្នុង​នាម​ជា​អ្នក​សិក្សា​មុខវិជ្ជា​សង្គម​កិច្ច​វិទ្យា ​ ​កញ្ញា​​កត់​សម្គាល់​ឃើញថាថា៖ «ស្រ្តី​ខ្មែរ​សព្វ​​ថ្ងៃ​​​ ហាក់​ដូច​ជា​មិន​បាន​ចូល​រួម​ពេញ​លេញក្នុង​សង្គម​​នៅឡើយ​ទេ​។ ខ្ញុំយល់​​ឃើញ​ថាការ​ចូលរួម​របស់​នារី​នៅ​តិចតួច​នៅ​ឡើយ ម្យ៉ាង​ទស្សនៈ​​​អវិជ្ជមាន​ចំពោះ​នារីនៅ​តែ​មាន ហើយបាន​ធ្វើ​ឳ្យ​ចលនា​យេនឌ័រ​មាន ​តែ​ពុំ​បាន​អនុវត្ត​ត្រឹម​ត្រូវ​នោះ​ឡើយ »។

 

ជា​ដំណោះ​ស្រាយ​ដោយ​ផ្តើម​ចេញពី​នារី​ខ្លួន​ឯង​ផ្ទាល់ កញ្ញា​លីហួងថ្លែងថា៖ «ខ្ញុំ​ចង់ស្រ្តីខ្មែឬ​​ឳ្យ​ទាំង​អស់​ មាន​ទំនុក​ចិត្ត​លើក​ខ្លួន​ឯង ក្លាហាន​ ពង្រឹង​ភាព​ខ្លាំង​របស់​ខ្លួន​ កុំ​នៅតែយល់ថានារី​ជាភេទ​ទន់​ខ្សោយទៀត យើង​ត្រូវ​ហ៊ាន​បញ្ចេញ​គំនិត តស៊ូ​មតិដោយ​​ចាប់​ផ្តើម​ពី​នៅ​ក្នុង​គ្រួសារ​ សាលា​រៀន សហគមន៍​…។ មួយ​ទៀត​ស្រ្តី​ត្រូវ​តែ​ស្គាល់​ខ្លួន​ឯង​ឳ្យ​ច្បាស់ កាលណា​យើង​ស្គាល់​ខ្លួន​ច្បាស់ យើង​អាច​នឹង​ធ្វើ​ការ​ងារ​អ្វី​ក៏​បាន​ដែរ។ បន្ទាប់​មក​ ព្យាយាម​បើក​ឱកាស​ឳ្យ​ខ្លួន​ឯង​ចូល​រួមសកម្មភាព​សង្គម និង​ពង្រឹង​សិទ្ធិ​អំណាច​ផ្ទាល់​ខ្លួន​»។

កញ្ញា សៀ លីហួង ប្រាថ្នា​ចង់​បាន​សង្គមមួយ​​​ដែល​ស្ត្រីនិងប្រុស​មាន​សិទ្ធិ​សេរីភាព​ស្មើ​គ្នា​ចំពោះ​មុខ​ច្បាប់ មាន​តម្លា​ភាព​ និង​សមភាព​យេនឌ័រ។ នៅពេល​​បញ្ចប់​បរិញ្ញាបត្រ​ កញ្ញា​ចង់​ស្វែង​រក​កិច្ច​ការ​សង្គម​ដែល​ទាក់​ទង​កុមារ​និង​ស្រ្តី ដើម្បី​បាន​បទពិសោធសិន ហើយ​ព្យាយាម​ស្វែង​រក​អាហារូបករណ៍​រៀន​បន្តទៀត។ កញ្ញា​លីហួង​បង្ហាញ​គោល​បំណ​ង​ថា​​ នាង​ចង់​រៀន​បន្ត​អនុ​បណ្ឌិត​ផ្នែក​​«​កសាងសន្តិភាព» (Building Peace) នៅ​ប្រទេស​ជប៉ុន ព្រោះ​កញ្ញា​ចង់​នាំ​មក​នូវ​សន្តិភាព​ជា​ថ្មី​ម្តងទៀត​សម្រាប់​ប្រជាជាតិ​ខ្មែរ​យើង។ នាង​បន្ថែម​ថា នរណា​ៗ​ក៏​ចង់​បាន​សន្តិភាព​ដែរ ហេតុនេះ​ខ្ញុំ​នឹង​ខិត​ខំ​ដើម្បី​សង្គម​ខ្មែរ​។

 

សម្រាប់​ទិវា​៨មីនា​ ទិវាសិទ្ធិ​នារីអន្តរជាតិនេះ កញ្ញា សៀ លីហួង សូម​លើក​ទឹក​ចិត្ត​មិត្ត​នារី​ទាំង​ឡាយ​ចាប់​ពី​ពេល​នេះ​ទៅ នារី​ត្រូវ​តែ​ហ៊ាន​​ចូល​រួម​សកម្មភាព​សង្គម​ឳ្យ​បាន​ច្រើន បង្កើន​ទំនាក់​ទំនង​ក្នុង​សង្គមឳ្យ​បាន​ល្អ​ ផ្តើម​ចេញ​ពី​ខ្លួន​យើង​ជា​ស្ត្រី​ដើម្បី​អនាគត​ស្រ្តីខ្មែរ​ និង​មាតុភូមិ​របស់យើង។ កញ្ញា​​បន្ថែម​ថា៖ «អ្វីៗ​ក៏​ដោយ ក៏​មាន​ផ្លូវ​ដោះ​ស្រាយ​ដែរ សូម​កុំ​អស់​សង្ឃឹម ហើយ​ត្រូវ​រក្សា​ក្តីសង្ឃឹម​ជានិច្ច!»៕

ផ្សាយ​ក្នុង«ទស្សនាវដ្តីខ្ញុំ» ឆ្នាំទី២ លេខ៥ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១២, ទំព័រ៣២-៣៣

ដោយ ហេង ឧត្ដម

Publicités

Laisser un commentaire

Choisissez une méthode de connexion pour poster votre commentaire:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s